Svar: Vitamintilskud
6. juli 2021
Alder:
22 mdr.
Kære Lasses mor
Tak for dit brev :)
Tidligere havde de fleste vitaminpiller i Danmark aldersangivelsen 1-10 år. Men på grund af den europæiske lovgivning om tilsætningsstoffer i fødevarer, tillades det nu kun at disse tilsætningsstoffer anvendes i kosttilskud til børn fra 3 år og opefter.
At man har ændret aldersangivelsen har derfor intet at gøre med produkternes ernæringsmæssige sammensætning, men skyldes EU-lovgivning. Og det er derfor, at de på apoteket har sagt, at du godt kan give tabletterne til Lasse, selvom han kun er 22 måneder.
Det er korrekt, at du ikke skal give d-dråber, hvis Lasse tilbydes en multivitaminpille dagligt. Denne vil normalt indeholde 10 mikrogram d-vitamin (400 IE), som dækker hans behov.
Lactocare kids er mælkesyrebakterier til børn - og med en sød ananassmag. En enkelt tablet indeholder 5 milliarder mælkesyrebakterier fra to stammer :)
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn tilbydes så varieret en kost som muligt, og det anbefales ikke, at man giver barnet en multivitaminpille i stedet. De skriver blandt andet i deres vejledning om ernæring til spædbørn og småbørn: "Kosttilskud kan aldrig erstatte en sund og varieret kost, fordi en sund og varieret kost bidrager med mange flere vigtige stoffer end blot vitaminer og mineraler" og de skriver også "Der anbefales ikke andre kosttilskud end jern og D-vitamin samt calcium i tilfælde af komælksallergi eller forældres fravalg af mælk og mælkeprodukter. Det gælder også kosttilskud med mælkesyrebakterier og planteekstrakter".
Vælger I at give jeres dreng en multivitamintablet, så kan det være en god idé at knække den i kvarte, så du sikrer dig, at han ikke sluger den helt, og den sætter sig fast i halsen.
Lactocare giver ham et koncentreret dagligt tilskud af mælkesyrebakterier, og vælger man at give sit barn mælkesyrebakterier via dråber eller tabletter, så er det vigtigt at vælge et produkt, som er beregnet til børn. Derudover får han naturligt mælkesyrebakterier via surmælksprodukter som tykmælk og A38 med acidophilus.
Så - multivitamintabletter og mælkesyrebakterier anbefales ikke af Sundhedsstyrelsen, men det du har købt lyder fint i forhold til din drengs alder. Sammen med den mad, som han i øvrigt spiser, så lyder det ikke som om, at han vil mangle noget, tværtimod:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske