Svar: Vitamintilskud

6. juli 2021

Alder:
22 mdr.

Kære Lasses mor

Tak for dit brev :)

Tidligere havde de fleste vitaminpiller i Danmark aldersangivelsen 1-10 år. Men på grund af den europæiske lovgivning om tilsætningsstoffer i fødevarer, tillades det nu kun at disse tilsætningsstoffer anvendes i kosttilskud til børn fra 3 år og opefter.

At man har ændret aldersangivelsen har derfor intet at gøre med produkternes ernæringsmæssige sammensætning, men skyldes EU-lovgivning. Og det er derfor, at de på apoteket har sagt, at du godt kan give tabletterne til Lasse, selvom han kun er 22 måneder.

Det er korrekt, at du ikke skal give d-dråber, hvis Lasse tilbydes en multivitaminpille dagligt. Denne vil normalt indeholde 10 mikrogram d-vitamin (400 IE), som dækker hans behov.

Lactocare kids er mælkesyrebakterier til børn - og med en sød ananassmag. En enkelt tablet indeholder 5 milliarder mælkesyrebakterier fra to stammer :)

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn tilbydes så varieret en kost som muligt, og det anbefales ikke, at man giver barnet en multivitaminpille i stedet. De skriver blandt andet i deres vejledning om ernæring til spædbørn og småbørn: "Kosttilskud kan aldrig erstatte en sund og varieret kost, ...

Annonce

... fordi en sund og varieret kost bidrager med mange flere vigtige stoffer end blot vitaminer og mineraler" og de skriver også "Der anbefales ikke andre kosttilskud end jern og D-vitamin samt calcium i tilfælde af komælksallergi eller forældres fravalg af mælk og mælkeprodukter. Det gælder også kosttilskud med mælkesyrebakterier og planteekstrakter".

Vælger I at give jeres dreng en multivitamintablet, så kan det være en god idé at knække den i kvarte, så du sikrer dig, at han ikke sluger den helt, og den sætter sig fast i halsen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Lactocare giver ham et koncentreret dagligt tilskud af mælkesyrebakterier, og vælger man at give sit barn mælkesyrebakterier via dråber eller tabletter, så er det vigtigt at vælge et produkt, som er beregnet til børn. Derudover får han naturligt mælkesyrebakterier via surmælksprodukter som tykmælk og A38 med acidophilus.

Så - multivitamintabletter og mælkesyrebakterier anbefales ikke af Sundhedsstyrelsen, men det du har købt lyder fint i forhold til din drengs alder. Sammen med den mad, som han i øvrigt spiser, så lyder det ikke som om, at han vil mangle noget, tværtimod:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)